Opintojakson kuvaus

Suoritustapa: aktiivinen osallistuminen lukuvuoden mittaiseen seminaariin, tutkimussuunnitelman laatiminen ja sen mukaisen tutkimusprosessin itsenäinen toteutus, seminaarityön kirjoittaminen, oman tutkimuksen esittely ja toisen työn vertaisarviointi, aktiivinen tieteellinen keskustelu, hops-keskustelu kandidaatinseminaarin ohjaajan, tulevan pro gradu –tutkielman ohjaajan ja amanuenssin kanssa. Seminaariin on yhdistetty myös työelämätaitojen kurssi. Pääaineopiskelijoiden tutkielma hyväksytään kandidaatintutkielmana.

Arviointi: ETNA104: hyväksytty/hylätty, ETNA105 (tutkielma, 10 op): numeerinen arviointi

keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Mikä on haastavinta kandityössä?


Ensi tiistaina käsitellään etnologista tutkimusprosessia. Voit taas valita alla olevasta listasta - tai listasta piittaamatta - kolme sanaa, jotka kuvaavat parhaiten sinun tämänhetkistä suhtautumistasi kandityöhösi. Kirjoita ne kommenttiosioon. Kommenttia ei tarvitse allekirjoittaa.


AIHE 
esim. aiheen valinta, oman kiinnostuksen kohteen selvittäminen, 
mikä on hyvä aihe, kuinka rajata aihe tms.

METODI
esim. kuinka päättää kuinka tutkia, valitako osallistuva havainnointi, 
haastattelut, diskurssianalyysi tms., kuinka  kertoa miten olen tutkinut aihettani

TEORIA
esim. mitä ihmettä se on, osaanko sitä, epäkäytännöllistä, vaativaa

AINEISTO
esim. haastattelut, tekstit, kuvat, mihin kiinnittää huomio, mikä on 
riittävä määrä aineistoa, kuinka aineistoa kerätään, kuinka sitä tallennetaan ja analysoidaan

ESITYS
esim. mahd. kritiikki, esiiintymistilanne, tutkielman sisällön pukeminen sanoiksi, 
vuoropuhelu muiden ja ohjaajan kanssa

OHJAUS
esim. onko sitä tarpeeksi, voiko ohjaajaa häiritä, 
pyydänkö liikaa/liian vähän, auttaako se edes

INNOTTOMUUS
esim. ei kiinnosta, ei jaksa, tympii, 
miten saisi itseään niskasta kiinni

RUNSAUDENPULA
esim. liikaa mielenkiintoisia aiheita, vaikea valita  paras aihe, 
ikävä rajata hyvää aihetta

KIRJOITTAMINEN
tieteellisen tekstin tuottaminen, oikeakielisyys, viittaustekniikka, 
lähdeluettelo, lukujen rakentelu, luovuus

LUKEMINEN
esim. mitä pitäisi lukea, oleellisen kirjallisuuden valitseminen, 
oleellisiin osiin keskittyminen, jaksanko lukea tarpeeksi

AIKA
esim. tulee kiire, pitäisikö olla jo hommissa, 
muut opinnot painaa päälle, töitäkin pitäisi tehdä






17 kommenttia:

  1. aika, esitys, runsaudenpula

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaminen, esitys ja aihe.

    VastaaPoista
  3. aika, lukeminen, aihe

    VastaaPoista
  4. Aika, innottomuus ja ohjaus.

    VastaaPoista
  5. aihe, aika, runsaudenpula

    VastaaPoista
  6. aihe, teoria, lukeminen.

    VastaaPoista
  7. Ajankäyttö, innottomuus ja yleinen tietämättömyys (pitäisi saada esimerkkejä siitä mikä on oikea tapa kirjoittaa mikä tahansa osio tekstistä, ennen kuin uskaltaa itse ryhtyä kirjoittamaan).

    VastaaPoista
  8. Aika, esitys, metodi.

    VastaaPoista
  9. Aika, teoria, lukeminen

    VastaaPoista
  10. Metodi, aineisto ja lukeminen.

    VastaaPoista
  11. Aika, lukeminen, teoria

    VastaaPoista
  12. Aineisto, kirjoittaminen, lukeminen

    VastaaPoista
  13. teoria, kirjoittaminen ja aika.

    VastaaPoista
  14. Aika, esitys, lukeminen.

    VastaaPoista
  15. esitys, metodit ja runsaudenpula.

    VastaaPoista
  16. aineiston kartoittaminen, kirjoittaminen ja lukeminen.

    VastaaPoista